STUDIOVONDST_WEB_vinyestortuga_winelabel

Waarom packaging en illustratie zo goed samengaan

Een product koop je niet altijd alleen maar omdat het product zo goed is. Soms word je verleid door de verpakking. Studio Vondst is dol op verpakkingen waar illustraties worden toegepast die passen bij het concept. 

Voor mij is er één gouden duo: packaging design en illustratie. Deze combinatie maakt een verpakking levendig en geliefd. Met een illustratie kun je op een snelle en leuke manier communiceren wat je product is en waar je als merk voor staat. 

AH Suikerwerk - Rozijn Vriendjes - Illustratie door Studio Vondst

Het mooie is: illustraties hebben geen grenzen, je kunt eindeloos je eigen wereld creëren. Daarmee verras je de kijker en informeer je de consument. Of je nu op zoek bent naar een superchique en elegante uitstraling of gaat voor kinderlijk en bold, alles is mogelijk. De ene keer staat de illustratie in vol ornaat op de voorgrond, de andere keer juist subtieler op de achtergrond. Maar net wat het beste past.

De wereld van de makers in illustraties

Zo maakte ik voor het wijnmerk Vinyes Tortuga een hele lijn etiketten op basis van illustraties die iets vertellen over de wijngaard en de makers. De illustraties zijn wat surrealistisch en fantasierijk. Je kunt er meerdere dingen in zien en geeft de kijker ruimte voor eigen invulling. Daarnaast is er ruimte voor humor door kleine grapjes erin te verwerken. 

STUDIO VONDST Packaging Wijnfles Vinyes Tortuga

We hebben in dit geval gekozen voor platte lijnillustraties met wat kleuraccenten, maar ik heb voor diverse projecten met heel veel verschillende materialen gewerkt. Voor een lijn met verzorgingsproducten voor baby’s, koos ik voor aquarel vanwege de zachte uitstraling. Terwijl ik voor een AH Pasta juist ben gegaan voor een grove lompere lijnvoering en donkere kleur. Elke stijl zorgt weer voor een ander effect en heeft zijn eigen sfeer. Dat is ook de reden waarom je goed moet nadenken waar je welk soort illustratie voor wilt gebruiken.

Kunstwerkjes en verlengstuk van je merk

Een goed design begint bij het concept. Illustraties passen niet altijd in een concept. Gebruik je lukraak illustraties om ze maar te kunnen gebruiken, dan kunnen ze afdoen aan het geheel, de boodschap en de uitstraling van het product. Maar als het past en verenigt in het concept, dan is het fantastisch.

Eigenlijk zijn alle verpakkingen kleine kunstwerkjes, zoveel aandacht en liefde wordt er gestoken in het ontwerp. Dat is best tegenstrijdig met de korte levensduur die het vaak heeft. Voor Jumbo Biologisch mocht ik onlangs prachtige gedetailleerde aquarelillustraties maken. Deze komen binnenkort in de schappen. Je zou ze eigenlijk willen inlijsten.

Water bij de wijn

Een verpakking is een verlengstuk van een merk. Voor veel merken zelfs het meest belangrijke onderdeel, omdat het juist hetgeen is dat de consument te zien krijgt. Daarom besteed ik ook zoveel aandacht aan de illustratie, in het geheel met het ontwerp. 

En niet alleen als ik aan het werk ben, ook als ik in de winkel sta. Zo kan ik zelf helemaal gelukkig worden van de koekjes van Island Bakery, van dit ontwerp had ik zelf wel de maker van willen zijn. Of ook de toffe eenvoudige van Dash Water. Zo zie je maar: ook ik als ontwerper laat me snel verleiden door de verpakking.

Dus kom maar door met je koekjes, water of wijnmerk. Ik blaas er leven in. 

Liefs, 

Thirza