StudioVondst_Logo_Blog

Waarom een logo niet alleen maar mooi moet zijn

Elk bedrijf kan zichzelf beter in de markt zetten met een goed logo. Maar hoe kan het dat een logo zo belangrijk is? In dit blog vertel ik je waarom een logo met een goede filosofie je bedrijf steviger neer kan zetten.

Natuurlijk kun je jezelf er gemakkelijk vanaf maken door een logo uit een beeldbank te halen en je eigen naam erin te fietsen. Dat kost je weinig geld en is zo gepiept. Maar bereik je daarmee ook je doel?

Een logo geeft een eerste indruk. Je zou kunnen zeggen dat een logo de filosofie van je bedrijf in één beeld samenvat. Aandacht schenken aan je logo en de daarbij horende huisstijl is daarom waardevol. Het laat zien dat je zorg draagt voor je bedrijf.

Vertel je verhaal

Wat wil je de wereld eigenlijk vertellen met je bedrijf? Met je logo en huisstijl kun je dat in één oogopslag laten zien. Daarvoor is het trouwens belangrijk dat je de juiste ontwerper in de arm neemt, in mijn vorige blog lees je hoe je dé ontwerper voor je spiksplinternieuwe identiteit vindt.

Achter een goed logo schuilt een goed concept. Een knipoog die naar je bedrijf verwijst, bijvoorbeeld. Hier zijn genoeg voorbeelden van. Denk ook aan de verpakking van Yoni. Je ziet de letter van de merknaam, tegelijk is het een grafische uiting van het vrouwelijk onderstel. Of het logo van Zuiver Zuivel, waarbij een pijl rondom de letter Z de circulaire werkwijze van het merk vertegenwoordigt. 

Een logo kan ook een verkeerde associatie oproepen. In het logo van supermarkt Coop zie ik zelf een aap die sip kijkt. Ik zou zeggen: geef die verdrietige aap een dikke vette glimlach.

Logo met een grapje

Zelf ben dol op verstopte grapjes en kleine knipogen. Eigenlijk is het meer regel dan uitzondering bij Studio Vondst. Vandaar de slogan: Studio Vondst, voor design met een subtiele glimlach. De Parel van Zuilen heeft zo bijvoorbeeld twee pareltjes in het logo en heeft het de vorm van een anker wat weer slaat op de rivier Vecht waarlangs het bedrijf gevestigd is. 

De huisstijl van Iluzie is bedacht vanuit de naam. Het logo is zo ontworpen dat je het half kunt zien. Je kunt als je de lijnen doortrekt haar logo zo afmaken dat er iluzie staat. Een soort illusie, dus.

STUDIOVONDST_LOGO_ILUZIE_BRANDING

Het logo van foodfestival Lepeltje Lepeltje is een bord, een wiel en een kwaliteitszegel en staat na zes jaar nog steeds als een huis. Het laat drie belangrijke aspecten van het festival. Uiteraard eten, foodtrucks én dat je op elke editie kwaliteit krijgt.

STUDIOVONDST_LepeltjeLepeltje_Logo_blog

Een goed logo gaat jaren mee. Dus geef het aandacht. 

Wil je ook logo met een subtiele glimlach? Ik sta te springen! 

Groetjes, 

Thirza