StudioVondst_sommelier_danavoorma_Vinyestortuga_packaging

Sommelier Dana: ‘Ik gebruik de labels van Vinyes Tortuga om het verhaal van de wijn uit te leggen’

Ik deel het wel vaker: ik ben enorm trots dat ik samenwerk met Vinyes Tortuga. Voor het maken van de labels van deze duurzame natuurwijn, kreeg ik alle vrijheid. Ik vertel het verhaal en probeer tegelijkertijd te zorgen dat het label de aandacht trekt. 

Want, zoals ik eerder al schreef, als het om wijn gaat is het label toch het eerste waar je naar kijkt. Ik was benieuwd of mijn ontwerpen voor Vinyes Tortuga de aandacht trekken. Dana Voorma verkoopt bij Zuiver Wijnen in Amsterdam als enige in Nederland de wijnen van Vinyes Tortuga. Daarnaast is ze sommelier en brengt ze met Grapehunters natuurlijke wijnen aan de mens. 

StudioVondst_sommelier_danavoorma_Vinyestortuga_zuiverwijnen

Labels maken de wijn

Tot mijn grote blijdschap vertelt Dana dat veel mensen naar de labels worden getrokken. “En wanneer ik uitleg wat je ziet op het label – het huisje, de wijngaarden, de schildpad, die details – vinden mensen dat extra leuk! Los van die details vinden ze het al geweldig, dus ze pakken de wijnen sowieso. Dat is echt heel leuk.”

De labels passen ook allemaal bij elkaar. “We hebben ze nu in de winkel staan en dan staan ze allemaal naast elkaar. Alles is uniek, maar het vormt wel één geheel. Voor heel veel mensen is Vinyes Tortuga een heel herkenbaar merk geworden. Zowel de oude lijn als de nieuwe lijn. Je ziet gewoon dat mensen het echt pakken en er een tijdje naar kijken.”

STUDIOVONDST_WEB_VinyesTortuga_NEW

 

 

De iconische schildpad

“Ik geef natuurlijk best veel proeverijen. Dan vind ik het leuk om uit te leggen wat je ziet, dan zie je dat het extra gaat leven. Dat je overal de schildpad in terugziet. Bij wijn hoort de beleving, de mensen erachter, de plek waar het vandaan komt. Dat zie je echt op het label en bij geen enkele wijn waarmee we werken zie je dat zo goed.”

Dat was ook de hele insteek van het ontwerp, heel tof om te zien dat het zo werkt! Het was een heel vrij project om te doen. Het label van de Juicy is heel anders, ook omdat we ‘m anders in de markt wilden brengen. Het is een heel vrij, speels en bijna naïef ontwerp. Dat werkte heel goed. De Magic Potion die deze week weer binnenkomt hebben we in dezelfde categorie geschaard. Dana: “Ja, je ziet dat mensen ‘m echt even pakken. Ze verwachten iets heel speels, maar de wijn is gewoon echt heel erg goed.”

STUDIOVONDST_WEB_VinyesTortuga_8

Maakproces uitleggen

Dana is sommelier, werkte op verschillende wijngaarden in Spanje en Frankrijk om het vak van wijn maken te leren en is geschoold in de klassieke wijnen én nieuwe wijnen. Haar missie is natuurwijnen – waar de wijnen van Vinyes Tortuga ook onder vallen – bekender te maken. Naast kennis over de smaken, kan ze veel delen over hoe de wijnen worden gemaakt en waarom je met deze wijn drinken de wereld mooier maakt.

Aan de hand van de labels legt ze uit hoe de Sugar Magnolia is gemaakt. “Het is eigenlijk het zwaardere broertje van de Hurdy Gurdy. Beiden zijn cabernet franc. De Sugar Magnolia heeft langer gelegen op hout. Hij is complexer, heeft een extra laagje. De Hunky Dory is de garnacha, en dan van het beste plot voor het huis. Ik zeg altijd: hier is het huisje en dan heb je hier de wijngaarden”, terwijl ze het etiket erbij houdt. 

STUDIOVONDST_WEB_VinyesTortuga_hunkydory_2

Gezondere wereld

“Wat ze doen is elk jaar op precies dezelfde manier de wijn maken. Dat zijn best ingewikkelde processen. Dat heeft te maken met de steeltjes die je er wel of niet afhaalt, hoeveel dagen het ligt, hoelang het rijpt. Maar wel elk jaar hetzelfde. Het enige verschil dat je proeft is dat het land elk jaar gezonder en gezonder wordt. Omdat ze goed met het land omgaan en het gezonder willen maken.”

Of het label uitmaakt bij de keuze van een wijn? Zeker weten! En dat het ook iets bijdraagt aan het vertellen van het verhaal van deze prachtige wijnen, maakt me extra trots.