Duurzaam verpakken en toch verleiden maakt de magie groter
De slotfase van het jaar is begonnen. Sinterklaas is weer in het land en kerst staat voor de deur. Bij deze feestdagen horen natuurlijk mooi ingepakte cadeaus. En als ik ergens he-le-maal gelukkig van word, zijn het mooi ingepakte cadeaus.
Je kunt mij prima een mooie, feestelijke verpakking sturen waar niets inzit. Ik ben daar dan zelfs heel erg blij mee. Dit effect had het al op mij toen ik jong was en op mijn 15e besloot ik dat ik cadeaupapierontwerper wilde worden. Het mooie van een cadeau is dat je helemaal wordt opgewarmd voor de inhoud. Voordat je ziet waar het om gaat, ben je al enthousiast.
Dat geldt ook voor een verpakking. Kijk bijvoorbeeld naar de verpakkingen van Apple. Hoe soepel en mooi deze verpakkingen het product presenteren. Een verpakking kan je verleiden, ik vind dat prachtig. Mijn ambitie ging van inpakken naar verpakken.
Geluk van korte duur
Verpakkingen hebben alleen wel een keerzijde. Het gebruik is van korte duur, daarna verdwijnen ze in de prullenbak. Of erger: in de zee. Daarom is het belangrijk dat we anders gaan verpakken. Er wordt flink aan de weg getimmerd in de packaging branche, maar we zijn er nog niet.
Er zijn veel milieuvriendelijke alternatieven en het is niet altijd makkelijk om de juiste keuze te maken. Daarover in een later blog meer. Ik kijk altijd samen met de opdrachtgever wat de beste keuze is. Voor het product, de verkoop, de klant én het milieu. Het moet niet alleen mooi zijn, het product tentoonstellen en beschermen, maar ook makkelijk in gebruik zijn en goed voor het milieu. Wat voor het ene product de perfecte en duurzame verpakking is, hoeft dat voor een ander product niet te zijn.
Voor iedereen is het anders
Met industrieel ontwerper Keetje Wantenaar en verpakkingsproducent Winnubst BV heb ik een volledig kartonnen doosje ontwikkeld dat uit één deel bestaat om een deurkruk te verpakken. Dit doosje dient ter bescherming en presentatie van een raamkruk met magnetische stift waarmee je de deurkruk monteert. Dit hoeft niet te werken voor een ander product dat in dezelfde winkel hangt.
De kunst van het verleiden op een duurzame manier is waar Studio Vondst steeds verder aan bouwt. Zodat jij en jouw klant net zo gelukkig en enthousiast worden van een verpakking als ik. De magie kan ervaren. Van een verpakking die niet op de vuilnisbelt of in de zee belandt. Heb of ken je iemand die op zoek is naar een mooi en duurzaam verpakkingsontwerp? Ik help graag.
Groetjes,
Thirza