Dit is de meest duurzame verpakking die er bestaat
De enige duurzame verpakking is geen verpakking. Als ontwerper voel ik mij verantwoordelijk om na te denken over welke verpakkingen we gebruiken en kiezen voor producten. Duurzaamheid is hard nodig, maar geen makkelijke taak. Helemaal niet wanneer het over het verpakken van eten gaat.
Zo heb ik eens een opdracht afgewezen omdat ik het nut niet inzag om hiermee aan de slag te gaan. Het ging om een groente die prima in zijn eigen schil verkocht kan worden. Veel groenten hebben helemaal geen verpakking nodig omdat ze hun eigen verpakking al hebben. Een biologisch afbreekbare. Of vaak gewoon een eetbare. Waarom wil je deze producten verpakken? Het antwoord bij deze specifieke aanvraag was: om de verkoop te stimuleren.
Wat mij betreft niet voldoende reden om een verpakking te ontwikkelen. Toch geldt dat zeker niet voor alle producten. Voor elk product gelden er andere regels. Ze worden allemaal anders geproduceerd, bewaard en gebruikt. Er zijn veel kanten die je moet onderzoeken voor je een goede keuze kan maken.
Rethink, renew, reuse en recycle
Gelukkig bestaat er een instituut zoals het KIDV die je kunnen begeleiden bij ingewikkelde vraagstukken. Maar soms kun je prima zelf een goede afweging maken.
De bekende vier manieren om naar je verpakking te kijken zijn rethink, renew, reuse en recycle. Reuse staat voor hergebruiken. Een oude en effectieve manier: een verpakking hoeft maar één keer geproduceerd te worden. Bij bierflesjes doen ze het al jaren op deze manier.
Klein begin, grote impact
Het concept van de the good old herbruikbare melkfles is wellicht zo gek nog niet. Laatst fietste ik mijn buurt en zag daar het kraampje van MOMA Melkboer staan. Een biologisch melkverwerkingsbedrijf met een boerderij aan de rand van Amsterdam. Ze verkochten hun producten altijd in plastic cans, maar sinds kort gaat de karnemelk – en binnenkort ook hun gewone melk – in glazen flessen. Het is het meest geschikte materiaal voor het behouden van de kwaliteit van het product.
Deze kun je terug brengen zodat ze de fles kunnen spoelen en hergebruiken. Een leuk voorbeeld van kleine bedrijven die moeite doen om een extra stap te zetten. Grootschaliger is de nieuwe online supermarkt Pieter Pot. Zij leveren je producten in herbruikbare glazen statiegeld potten en wisselen die telkens weer om bij de volgende bestelling. Dit is de meest duurzame en gezonde oplossing voor ons voedsel. Ze leveren inmiddels in heel Nederland.
Daarom werk ik graag met bedrijven die een ambitie hebben in een duurzame toekomst. Zodat ze hun impact kunnen vergroten. Dan maken we samen de wereld een beetje mooier.