JPMKOK_Qlon_verpakking_Blog

Deze verpakking overtrof in een maand de jaaromzet

Het klinkt een tikje ongeloofwaardig, maar het is echt waar! Voor J.P.M. Kok ontwierp ik een verpakking waarmee in een maand de omzet van het jaar ervoor werd gehaald. Het ging om tochtstrips, niet het meest sexy product… 

In de winkel vind je tochtstrips nagenoeg altijd in een plastic verpakking met een weinig fraaie uitstraling. Dit product van J.P.M. Kok zat voorheen in een wit doosje met wat technische informatie. Aan Studio Vondst de eer om een ontwerp te creëren dat werkt voor dit product. 

Een goed concept is het halve werk

Een goede verpakking begint altijd met een goed concept. Wat is er bijzonder aan een product en wat heeft de koper nodig om daarvan overtuigd te worden? Eigenlijk wil je het verhaal van een product visueel tot leven brengen. 

Voor Q-lon heb ik gekozen voor deels klassiek en deels clean design. In het rode vlak is een grafische vertaling van een windkaart verwerkt. Als consument heb je de windkaart niet nodig om te begrijpen dat een tochtstrip wind tegenhoudt, maar het geeft een product wel meer gelaagdheid. Een mooie verpakking die kwaliteit uitstraalt, maakt de keuze makkelijker.

Onverwacht een enorme omzet

En Wat Er Toen Gebeurde Zal Je Verbazen: in een maand steeg de omzet enorm! Zodanig dat er in diezelfde maand evenveel werd verkocht als in het hele jaar ervoor. Ik weet dat een goed design impact heeft, maar dit had ik nooit verwacht. 

We hebben blijkbaar goed ingespeeld op de markt en een verpakking neergezet die opvalt en de consument overtuigt dat het product een goede prijs-kwaliteitverhouding heeft. Je begrijpt: een tevreden opdrachtgever. En stiekem ook een trotse Thirza.

Kracht van visuele branding

Het ontwerp van een verpakking is enorm belangrijk wanneer je een product wil verkopen. Dat geldt niet alleen voor een product als tochtstrips. Hoe vaak sta je zelf voor het schap en grijp je toch eerst naar het product waarvan de verpakking je aanspreekt? 

STUDIO VONDST Packaging Wijnfles Vinyes Tortuga
Vintes Tortuga – Label design

Ons onderbewustzijn bepaalt meer dan je vaak wil geloven. Wijnmaker Ilja Gort deed daar onderzoek naar. Dat is voor de wijnmakers van Vinyes Tortuga de reden geweest om te investeren in een mooi label dat daarnaast het verhaal van de duurzame wijngaard en de zeldzame schildpad die daar leeft vertelt. Een goed label en een mooie verpakking versterken je merk en je verhaal. En zorgen dat de klant bij je terugkomt. De eerste keer kopen ze een product misschien op de verpakking, ze komen terug voor de kwaliteit die jij levert. En met een herkenbare verpakking vinden ze je ook nog eens in een mum van tijd terug in het schap.

Heb je ook een product of merk dat een opkikker kan gebruiken?

Bel me voor een kop koffie. Tot dan! 

 

Thirza